Odpowiednia waga roweru – czy faktycznie ma znaczenie?

Pierwsze skojarzenie właściciela jednośladu z parametrem, takim jak waga rowerowa dotyczy konkretnej użyteczności. Zapewne masę całkowitą danego modelu będzie zestawiał z łatwością dźwigania. Oczywiście duża grupa rowerzystów musi tylko wyjechać z domu czy garażu. Jednak są też cykliści, którzy przed oddaniem się tej aktywności wynoszą rower z mieszkania albo piwnicy. Muszą zatem chwycić za ramę i kierownicę, a następnie bezpiecznie wydostać się na zewnątrz. Analogicznie, podobne czynności wykonają już po powrocie z trasy. Zagadka, ile waży rower szosowy, ma znaczenie w innych obszarach eksploatacji.

Optymalna waga roweru a model jednośladu

Prawidłowe wskazanie dla takiego parametru jest ściśle związane z typem roweru. Zasadniczo, lżejsze modele są przeznaczone do rywalizacji szosowej na płaskim i równym podłożu. Z kolei cięższe oraz bardziej wytrzymałe będą zdecydowanie lepszym wyborem w zmaganiach górskich lub szutrowych. Konkretna waga rowerowa wymaga dookreślenia dla wybranego wariantu jednośladu. Rozwikłanie zagadki, ile waży rower szosowy, raczej nie będzie trudne. Jego masa całkowita wynosi zwykle 6-7 kg. Wbrew stereotypom model miejski wcale nie musi być równie lekki. Biorąc pod uwagę pełne wyposażenie zdarza się, że jego waga dochodzi nawet do 25 kg. Jednak w uboższej wersji podstawowej będzie już dużo niższa. Być może aż o 10 kg. Dochodząc do skali pomiędzy 13-15 kg, takie wskazanie jest odpowiednie dla rowerów crossowych i trekkingowych. Przestarzałe modele górskie oraz MTB również miały podobną masę. Zmianą stało się wykorzystanie karbonu, który jest ultrawytrzymały i nieporównanie lżejszy. Stąd współczesne konstrukcje mogą już ważyć poniżej 10 kg. Więcej na ten temat można przeczyć na blogu pieknyrower.pl.

Od czego zależy odpowiednia waga dla roweru?

Można wyodrębnić czynniki, bezpośrednio wpływające na wskaźnik, którym jest właśnie waga rowerowa. To one powodują, że ciężar jednośladu odpowiada przyjętym założeniom, gwarantując bezpieczną i komfortową jazdę. Oczywiście w terenie, jaki preferuje użytkownik wybranego roweru. Wśród najważniejszych składowych w tym względzie można wymienić:

  • odmiany materiałów do poszczególnych elementów konstrukcyjnych,
  • ilość zewnętrznego wyposażenia,
  • zakładaną wygodę prowadzenia jednośladu,
  • łatwość i płynność manewrowania,
  • specyfikę połączenia części w rowerze.

Zasadniczo, największy wpływ na zwiększenie albo ograniczenie ciężaru ma surowiec, z którego powstaje rama. Najczęściej są to: karbon, aluminium, włókno węglowe czy stal chromowana. Rowery szosowe muszą mieć lekką i trwałą wersję, zaś miejskie czy górskie – już niekoniecznie. Oprócz wagi, klasa ramy przekłada się też na inne skutki użytkowe. Wysokogatunkowy materiał eliminuje drgania oraz wibracje związane z najazdem na wyboje.