szukanie pracy

5 błędów, które popełniasz szukając pracy

Szukanie pracy nie jest prostym zadaniem, ale też wcale nie aż tak skomplikowanym, jak wydaje się niektórym. Tymczasem szukający często wysyłają setki aplikacji i nie otrzymują żadnego zaproszenia na rozmowę. Na czym polega błąd?

1. Szukasz pracy, dopiero gdy jej nie masz

Zaczynasz poszukiwania zbyt późno, dopiero gdy stracisz posadę albo współpraca z dotychczasowym pracodawcą staje się tak bolesna i trudna, że nie jesteś w stanie dłużej wytrzymać. Taka desperacja prowadzi najczęściej do tego, że jest ci wszystko jedno, jaką pracę dostaniesz i jakie wynagrodzenie otrzymasz. Łapiesz cokolwiek, a pracodawca natychmiast wie, że praca jest ci niezbędna i wykorzystuje to, jak tylko może. Najbardziej komfortowo szuka się pracy, mając stałe zatrudnienie, bo wtedy szukamy po prostu posady lepszej: ciekawszej czy lepiej płatnej.

2. Nie wiesz, czego chcesz i rozsyłasz oferty w różne miejsca

To zupełnie bez sensu, zanim zaczniesz szukać pracy, zastanów się, co chciałbyś robić. Jeśli tego nie wiesz, jak umotywujesz pracodawcy, że to właśnie ty jesteś idealnym kandydatem? Zastanów się, jakie masz wykształcenie, kwalifikacje, atuty, a przede wszystkim, czego oczekujesz od pracodawcy i co możesz mu w zamian zaoferować.

3. Tak naprawdę wcale nie szukasz pracy

Nie ma co się oszukiwać, praca jest. Może nie idealna i nie ta wymarzona, ale jakaś jest. Tyle że tak naprawdę nie zawsze jej aktywnie szukamy. Powiemy komuś, z kim innym porozmawiamy, czasem ktoś nam coś obieca i trwamy w przekonaniu, że nieokreślony do końca ktoś, w nieokreślonym do końca czasie kiedyś, da nam znak, że już jest idealna posada dla nas. Innymi słowy, chcielibyśmy coś znaleźć, tylko najlepiej, aby ktoś za nas wszystko załatwił.

4. Przychodzisz na rozmowy rekrutacyjne nieprzygotowany

Naprawdę rozmowy rekrutacyjne rzadko bywają zaskakujące, a zestaw pytań, które padną, jest raczej standardowy. Wiadomo, że zostaniesz zapytany o słabe i mocne strony, o to, dlaczego chcesz podjąć daną pracę, a także jakiego wynagrodzenia oczekujesz. Trzeba także wiedzieć coś o firmie, do której składasz aplikację, choćby po to, aby uzasadnić, czemu chcesz w niej pracować.

5. Brakuje ci pewności siebie

To bariera, która trudno przełamać, a jest to konieczne. Zanim pójdziesz na rozmowę, zastanów się, dlaczego akurat ciebie powinien zatrudnić przyszły pracodawca. Nieśmiałość można przełamać przez staranne przygotowanie. Przemyśl, co chcesz powiedzieć, jakie swoje atuty opisać i jakimi osiągnięciami się pochwalić. To wszystko znacząco ułatwi ci rozmowę.