Czym jest link juice i jakie ma znaczenie dla pozycjonowania?
- 23 kwietnia 2021
- by Redakcja EBE
- 161 Views
Interesujesz się SEO? A może dopiero zaczynasz przygodę z tą tematyką? Niezależnie od tego, czy masz własną stronę firmowa czy osobistego bloga, pozycjonowanie to coś, czym koniecznie powinieneś się zainteresować. Na pewno wiesz, że wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania zależą od wielu czynników, nie tylko od tego, jak „dopieszczona” jest witryna. On-site SEO to tylko jeden z aspektów, o które należy zadbać, jeżeli chce się trafić do TOP10 na interesującą nas frazę. Co jeszcze jest ważne? Między innymi linkowanie. Na czym polega i czym jest link juice? Tego dowiesz się z naszego artykułu!
Link juice – czym jest „sok z linków”
Link juice to określenie z zakresu link buildingu, który jest bardzo ważnym elementem działań SEO. Najprostsza definicja link juice mówi, że jest to moc przekazywana przez stronę linkującą stronie linkowanej. Dlaczego jest ona tak ważna? Ponieważ witryny, które otrzymują tę moc, wspinają się na wyższe pozycje w SERPach, czyli na stronach wyników wyszukiwania.
Co ciekawe, o link juice nie mówi się wyłącznie w kontekście linkowania zewnętrznego, czyli linkach pozyskanych na innych portalach. Ważne jest również linkowanie wewnętrzne. Dlaczego? Ponieważ dzięki przejrzystej budowie witryny, wskazuje się robotom i użytkownikom, które podstrony w obrębie danej domeny są najistotniejsze.
Nie zawsze więcej znaczy lepiej
Jeżeli zastanawiacie się, czy każdy link prowadzący do Waszej strony ma taką samą wartości, to musicie wiedzieć, że tak nie jest. Moc linka zależy od autorytetu (authority) strony linkującej. Oczywistym jest, że jeżeli ktoś będzie linkował do nas z dopiero założonego bloga, to siła takiego odnośnika nie może równać się tej, którą ma link z popularnego serwisu o zasięgu ogólnokrajowym.
W kontekście link juice (znanego też jako link equity) ważne jest również zagadnienie dystrybucji mocy. Bywa przecież, że linkujemy do więcej niż jednej strony/podstrony. Co w takiej sytuacji? Najprościej ująć można to następująco: moc otrzymana przez jedną stronę jest proporcjonalna do tego, ile wszystkich linków umieściliśmy. Niekoniecznie oznacza to jednak, że w przypadku 2 linków, każdy z nich otrzyma po 50% mocy od strony linkującej. Niestety, działanie algorytmów Google jest bardziej skomplikowane.
Linkbuilding – o czym należy pamiętać?
Wiele osób bardziej ceni sobie ilość od jakości – również w przypadku SEO. Oczywiście, dużo, dobrej jakości linków na pewno przysłuży się witrynie. Jeżeli jednak w parze z ilością nie idzie jakość, nie ma co liczyć na dużą poprawę wyniku strony w SERPach. Bardzo ważne jest, aby do witryny linkować z artykułów i miejsc powiązanych tematycznie z jej contentem. Nienaturalne linkowanie zostanie nie tylko wykryte przez roboty Google, ale może też zostać wyśmiane przez czytelników owych treści. Link powinien być umieszczony tam, gdzie jego obecność jest uzasadniona kontekstem.
Równie istotne jest także, aby nie przesadzać z liczbą linków umieszczanych w jednym artykule. Nie trudno domyślić się, że jeżeli w danym miejscu oprócz odnośnika prowadzącego na naszą witrynę będzie jeszcze pięćdziesiąt innych, nie tylko moc pojedynczego linka będzie mała, ale też po prostu zgubi się on w gąszczu.